Informacje o tym jak sprawdzić akumulator

Jedną z obowiązkowych czynności eksploatacyjnych jest wymiana akumulatora. Niestety część kierowców o tym nie pamięta przez co dochodzi do poważnych awarii pojazdu.

Przyczyny problemów z baterią

Częstą przyczyną awarii są ujemne temperatury, które występują w czasie zimy. Latem z reguły nie występują problemy z akumulatorem, ale mróz może wtedy uwydatnić wszelkie usterki w tym układzie. Cechy charakterystyczne akumulatora, który nadaje się do naprawy to przede wszystkim stopniowe przygasanie kontrolek na desce rozdzielczej oraz powolne kręcenie rozrusznika. Niestety czasami jest już za późno i jedynym rozwiązaniem jest zakup nowego akumulatora. Czasami jednak wystarczające jest doładowanie akumulatora oraz uzupełnienie poziomu wody destylowanej. Takie rozwiązanie sprawdzi się jednak w bateriach starego typu, określanych jako obsługowe. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie trzeba być mechanikiem, żeby wiedzieć jak sprawdzić co rozładowuje akumulator w samochodzie.

Jak sprawdzić stan akumulatora

Niezbędne jest jednak posiadanie pewnych niedrogich oraz przydatnych przyrządów, do których należą między innymi areometr oraz prostownik z odpowiednią mocą do naładowania baterii, z reguły wystarczające będzie napięcie 12V. Niestety w przypadku starego i zużytego akumulatora niewiele da się zrobić. Warto dodać, że problemy z rozruchem silnika nie zawsze muszą być skutkiem niesprawnie działającego akumulatora. Czasami za taki stan rzeczy jest odpowiedzialny rozrusznik lub usterka zlokalizowana w układzie zapłonowym i paliwowym. Wiedza o tym jak sprawdzić akumulator jest przydatna i pozwala zaoszczędzić dużo pieniędzy. Uszkodzona bateria jest głównym źródłem problemów z uruchamianiem auta, która występuje w dzisiejszych czasach. Przed podjęciem decyzji o zakupie nowego akumulatora należy się dowiedzieć jak sprawdzić czy akumulator trzyma prąd i wykonać kilka prostych czynności. W pierwszej kolejności trzeba zbadać poziom elektrolitu. Można to zrobić odkręcając korki wszystkich cel. W zwykłym akumulatorze należy przeprowadzić taką kontrolę przynajmniej raz w roku. W akumulatorach bezobsługowych można to robić kiedy wystąpią problemy. Do uzupełnienia poziomu można użyć wody destylowanej lub demineralizowanej.

Trwałość baterii

Z reguły są dostępne na stacjach benzynowych. Należy pamiętać, żeby nalać jedynie 1 cm poniżej dolnej pokrywy akumulatora. Zbyt duża ilość wody może się przyczynić do rozrzedzenia elektrolitu, a z kolei zbyt niski poziom odsłania czynne płyty co je uszkadza. Na trwałość baterii negatywnie wpływają również zanieczyszczenia, które dostają się podczas dolewania wody. Następnym krokiem jest pomiaru stanu naładowania akumulatora. Najlepiej to zrobić po całonocnym postoju pojazdu. Do zmierzenia można wykorzystać areometr, który określa gęstość elektrolitu. W przypadku utrudnionego dostępu do cel z elektrolitem należy zmierzyć napięcie spoczynkowe. Mniejszy wynik niż 12,4 V oznacza, że akumulator trzeba podładować. Należy jednak mieć na uwadze, że taki pomiar pozwoli jedynie określić aktualny stan naładowania akumulatora. Niestety w ten sposób nie da się ocenić stopnia zużycia baterii. Przydatne może być również sprawdzenie napięcia ładowania na akumulatorze bezpośrednio po włączeniu silnika. O awarii baterii świadczy napięcie mniejsze niż 13,8 V. Przed rozpoczęciem ładowania powinno się odkręcić korki wszystkich cel. Takie działanie pozwoli zmniejszyć ciśnienie gazów.

Ładowarka do akumulatora

Najbardziej polecana do ładowania jest specjalna ładowarka z regulowanym prądem. Należy ją ustawić na 1/10 pojemności akumulatora. Oczywiście nie jest to konieczne w każdym przypadku, ponieważ do naładowania małych akumulatorów wystarczające powinny być najtańsze ładowarki. Najdroższe modele samodzielnie ustawiają parametry i są też w stanie zregenerować zużyte akumulatory. Są one dedykowane do baterii żelowych i bezobsługowych. Pełne ładowanie trwa około 8 godzin. Jeżeli po wykonaniu wszystkich kroków akumulator wciąż ma słabą wydajność, należy użyć testera obciążeniowego. Należy pamiętać, że są to drogie urządzenia, dlatego tylko niektóre warsztaty mają je na swoim wyposażeniu. Napięcie podczas zimnego rozruchu można sprawdzić w domowych warunkach. Bateria jest zużyta, gdy napięcie na naładowanym akumulatorze spadnie poniżej 10 V po kręceniu rozrusznikiem. Negatywny wynik pomiaru profesjonalnym testem oznacza, że bateria nadaje się do wymiany. Żeby sprawdzić co rozładowuje akumulator w aucie trzeba najpierw zmierzyć napięcie w stanie spoczynku. W tym celu można wykorzystać prosty miernik, który można dostać za kilkadziesiąt złotych. Przy wyłączonym silniku prawidłowe napięcie wynosi 12,4 – 12,6 V. Niższe wartości oznaczają, że akumulator jest częściowo rozładowany.

Badanie akumulatora podczas rozruchu silnika

Później warto się dowiedzieć o ile zmniejszy się napięcie w czasie rozruchu silnika. Jeżeli miernik wskaże poniżej 10 V to może to świadczyć o niedoładowaniu lub kiepskim stanie baterii. Niektóre akumulatory umożliwiają dostęp do cel, co sprawia, że da się przeprowadzić kontrolę gęstości elektrolitu. Żeby to zrobić potrzebny będzie aerometr, który jest dostępny w profesjonalnych sklepach motoryzacyjnych. Przed zmierzeniem gęstości elektrolitu należy sprawdzić jego poziom. W sytuacji, gdy jest za niski to można go uzupełnić wodą destylowaną. Należy pamiętać, żeby pomiar wykonać przynajmniej po godzinie lub dwóch od wyłączenia pojazdu. Prawidłowa gęstość wynosi 1,28 g/cm3, a niedoładowanie występuje, jeżeli wynik jest mniejszy niż 1,24 g/cm3. Warto jednak mieć na uwadze, że niedoładowanie akumulatora nie zawsze oznacza jego zużycie. Czasami nawet zużyta i stara bateria da się naładować, a na mierniku ukaże się właściwe napięcie. Sprawdzenie prądu rozruchu jest możliwe dzięki specjalnym testerom obciążeniowym. Powinny znajdować się w każdym warsztacie samochodowym. Nie są to jednak tanie urządzenia, ponieważ taki sprzęt kosztuje ponad 1000 złotych. Warto zobaczyć: https://gzm.org.pl/jak-sprawdzic-samochod-przed-kupnem/

Kontrola układu ładowania

Skontrolowanie układu ładowania może być wykonane samodzielnie. Należy uruchomić silnik i włączyć po kolei odbiorniki prądu w aucie. Później wystarczy odczytać wartości napięcia wskazane przez miernik. Powinno mieścić się w zakresie 13,9 – 14,4 V, wtedy układ jest całkowicie sprawny. Niesprawny układ ładowania jest główną przyczyną problemów z akumulatorem. Większość usterek dotyczy regulatora napięcia oraz alternatora. Warto także sprawdzić stan paska napędu osprzętu oraz naciąg. Jeżeli zostaną wykryte problemy to konieczna będzie jego wymiana. Po długim postoju pojazdu czasami niezbędne jest doładowanie akumulatora. Prostowniki można znaleźć w internecie za kilkadziesiąt złotych. Przed ładowaniem należy wymontować baterię w auta, ale z reguły niestety nie jest to możliwe. W przypadku niektórych samochodów dostęp do akumulatora jest mocno utrudniony. Prostownik można przyłączyć do portu, który znajduje się pod maską. Warto również zadbać o dobrą wentylację pomieszczenia w sytuacji, gdy ładowany akumulator jest zamontowany w aucie. Jest to spowodowane tym, że podczas ładowania wydziela się wodór z baterii, który jest łatwopalny. Funkcja symulowania pracy baterii jest przydatna podczas długiego postoju.

Redakcja gzm.org.pl