Jak kupić dobre i tanie auto?

Wybór samochodu należy do trudnych zadań. Nie każdy z nas jest przecież mechanikiem i wie, na co zwrócić uwagę przy zakupie. Wiele sprzedających również ukrywa jakieś wady lub drobne usterki i nie za specjalnie chce się dzielić tą wiedzą. Istnieje również wiele modeli aut, a więc jaki akurat będzie pasował do nas? Ile kosztuje dobry samochód i na co zwrócić uwagę przy zakupie? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

Na co zwracać uwagę przy zakupie?

Na samym początku musimy się przyjrzeć ogłoszeniu. Jeśli osoba sprzedająca opisuje samochód w bardzo dobry sposób i zachwala, jego każdą zaletę. Na pewno wystawiałeś kiedyś ogłoszenie, także doskonale wiesz, na czym to polega. Celem sprzedawcy jest sprzedać, a naszym kupić. Stosujemy różne techniki manipulacyjne, aby doszło to transakcji. Warto zwrócić również uwagę na jakość i ilość zdjęć. Jeśli w galerii są fotografie, które nie przedstawiają każdej części auta, możemy mieć wątpliwości, czy aby na pewno nie ma ktoś nic do ukrycia.

Kolejnym krokiem jest zweryfikowanie, czy samochód pochodzi od osoby prywatnej, czy od handlarza. Osoba prywatna bardziej dba o auto niż zawodowy handlarz, który sprzedaje kilka samochodów na dzień i zależy mu tylko na zysku.

Gdy po zweryfikowaniu ogłoszenia wszystko nam odpowiada, warto wykonać telefon i zapytać o rzeczy takie jak: przebieg, stan techniczny, ostatnie naprawy i wymiany części bądź płynów, historię wypadkową itp. Jeśli takie informacje są zawarte to i tak, dla swojej pewności warto zadzwonić. Możemy wyczuć po głosie, czy autor ogłoszenia się waha i ma wątpliwości.

Największy problem aut – Korozja

Zwykle najtańsze nowe auta mają problemy z korozją. W pierwszej kolejności musimy sprawdzić elementy, które widać na pierwszy rzut oka, czyli progi, dolne krawędzie drzwi i błotniki. Nawet drobne punkty korozyjne i rdzawe naloty prędzej czy później mogą się powiększyć. Wczesna reakcja i naprawa może pozwolić uratować element, ale większe ogniska korozji i zaniedbania poprzedniego właściciela mogę doprowadzić do drogich napraw. Szczególną uwagę należy zachować w przypadku aut z dużą ilością nakładek lub listw na nadkolach, drzwiach itp.

Spory przebieg w samochodzie, warto brać?

W Polsce temat przebiegu w samochodzie jest naprawdę gorący. Na pewno każdy z nas słyszał o cofniętym przebiegu. Często mówi się, że auto, które ma przejechane ponad 200 tysięcy kilometrów, nie nadaję się do jazdy, bo to złom. Czy, aby na pewno tak jest? Nie do końca. Auto może być zadbane. Nie każdy właściciel dba o samochód, ale często można spotkać osoby, które faktycznie wiedzą co robić i dbają w 100% o swój pojazd. Takie fury, mogą być o wiele lepsze niż te auta, które mają przejechane 100-150 tysięcy kilometrów.

Obecnie możemy łatwo zweryfikować faktyczny przebieg. Będziemy potrzebować numeru VIN. Jeśli sprzedawca nie chce go podać lub, nawet nie posiada żadnych dokumentów auta tj. jak książki serwisowe czy dokumenty z przeglądów to lepiej zrezygnujmy z zakupu.

W przypadku aut z małym przebiegiem, dodatkową zaletą może być ważna gwarancja fabryczna producenta. Dzięki niej nie będzie się trzeba martwić o koszty ewentualnych napraw samochodu. Na rynku można znaleźć nawet egzemplarze z przedłużoną gwarancją oraz pakietem serwisowym, co jest niewątpliwą zaletą, gdyż ogranicza koszty użytkowania auta do minimum.

Zajrzyj pod maskę!

Aby zajrzeć pod maskę i ocenić, czy wszystko jest, jak należy, nie trzeba być specjalistą. Wystarczy podstawowa wiedza, aby wykluczyć i zauważyć największe oraz najbardziej kosztowne usterki. Prostym przykładem jest np. miarka oleju. Podnosząc miarkę poziomu oleju lub odkręcając, w niewielkim stopniu korek wlewu oleju przy włączonym silniku możemy sprawdzić, czy nie ma przedmuchów i czy z tych miejsc nie wydostaje się dym. Gorzej, jeśli faktycznie ma przedmuchy i z tych miejsc, jednak wylatuje dym. A to oznacza, że silnik może wymagać poważnej i co najważniejsze, bardzo kosztownej naprawy.

Sprawdźmy również, czy nie ma widocznych wycieków. Jeśli silnik jest czysty, co się często nie zdarza i wygląda jak nowy, sprzedawca zapewne umył go przed sprzedażą, aby zataić niewygodne fakty tj. wycieki, zachlapania olejem, plamy itp. Warto zobaczyć: https://gzm.org.pl/jakie-auto-kupic-do-30-000-zlotych/

Tanie nowe samochody

Najważniejszym czynnikiem w wybieraniu naszej bryki jest budżet. Bez niego, nie możemy zaczynać naszych poszukiwań. My dzisiaj przyjrzymy się samochodom do 10 tysięcy złotych. Nie jest to zbyt wygórowana kwota, a w tej cenie możemy znaleźć naprawdę dobre auta.

Najprościej do 10 tys. zł kupić samochód z segmentu B lub C, czyli miejski i kompaktowy. Może to być również świetna opcja zakupu pierwszego auta dla młodych i początkujących kierowców. Warto zwrócić uwagę również na moc silnika, który ma spory wpływ na kwotę ubezpieczenia. Aczkolwiek przejdźmy do propozycji, najtańsze nowe samochody w tej cenie to:

Opel Corsa C (1999-2006)

Bardzo łatwy w utrzymaniu i bezpieczny. W teście bezpieczeństwa Euro NCAP otrzymał 4 z 5 gwiazdek. Jest to idealny pojazd do poruszania się w mieście, jak i również na dłuższe trasy. Kupując Opla Corsę C, należy sprawdzić stan blacharki. Często w okolicach błotników i progów pojawia się korozja. Autko również dobrze sprawuje się z instalacją LPG, dzięki temu możemy obniżyć koszty eksploatacji.

Peugeot 206 (1998-2012)

Auto radzi się bardzo dobrze na polskich drogach. Można powiedzieć, że jest do tego stworzony. Również bezpieczny i łatwy w utrzymaniu. Kupując ten model, powinniśmy sprawdzić stan tylnej belki i układ kół.

Opel Astra G (1998-2009)

Dużą zaletą tego auta jest łatwa dostępność części oraz niskie koszty naprawy. Aczkolwiek wadą jest często występująca korozja. Jeśli zdecydujemy się na zakup astry, to powinniśmy od samego początku zwracać uwagę na potencjalną korozję.

Skoda Octavia I

Skoda Octavia pierwszej generacji to samochód, który był produkowany w 1996-2010 roku. W 2000 roku auto przeszło mały lifting. Zmianie uległ m.in. przedni zderzak, grill oraz tylne lampy. Bardzo dużo egzemplarzy było produkowanych w Polsce, dlatego łatwo sprawdzić ich historię. Auto jest mało awaryjne i posiada stosunkowo niskie ceny części zamiennych, które możemy dostać bez problemu.

Renault Megane II

Renault Megane II to samochód, który wyróżnia się zestrojonym zawieszeniem, bardzo atrakcyjną ceną zakupu, niskimi kosztami utrzymania, a także bardzo dużym wyborem silników benzynowych. Auto może się również pochwalić zabezpieczeniem przed korozją. Niektóre elementy karoserii zostały wykonane z plastiku, co skutecznie rozwiązało problem rdzy z poprzedniego modelu.

Podatek od zakupionego samochodu

Od dnia kupna naszego samochodu, mamy 14 dni na zapłacenie podatku. Podatek płacimy w naszym urzędzie skarbowym, gdzie powinniśmy wypełnić druk PCC-3. Stawka podatku, wynosi 2 % od ceny zakupy auta. Czyli, jeśli kupiliśmy za 1000 tysięcy złotych, to podatek wynosi 200 złotych. Do urzędu musimy zabrać, także dokumenty auta, w tym umowę sprzedaży.

Redakcja gzm.org.pl