Co ile wymiana rozrządu, czyli wszystko, co trzeba o nim wiedzieć

Posiadanie samochodu wymusza na właścicielu pamiętanie o naprawdę wielu bardzo ważnych sprawach z nim związanych. Jeśli chce się bezpiecznie użytkować auto, nie wystarczy go tylko co jakiś czas tankować. Niezbędne jest również przeprowadzanie w nim określonych napraw i akcji serwisowych. Jedną z najważniejszych rzeczy, o których trzeba pamiętać w trakcie eksploatacji samochodu, jest wymiana rozrządu. Czym on jest, jakie jest jego znaczenie w samochodzie, a także co ile kilometrów powinno się go wymieniać? Innymi słowy, wszystko, co o rozrządzie powinien wiedzieć każdy kierowca.

Czym jest rozrząd i do czego służy?

Analizę tego, jak powinno się podchodzić do rozrządu, należy rozpocząć od tego, czym on tak naprawdę jest i za co konkretnie w samochodzie odpowiada. Jak to więc przedstawia się w szczegółach?
Standardową procedurą po kupieniu używanego samochodu, jest pojechanie z nim do warsztatu i wymienienie jego rozrządu. Pomimo tego, że wiedza ta jest powszechna i takie zachowanie znają nawet osoby, które nie mają prawa jazdy, to jednak nie każdy jest w stanie powiedzieć, czym jest rozrząd i z jakiego powodu taka wymiana jest faktycznie zasadna. Rozrząd to nic innego, jak tylko specjalny mechanizm, który obecny jest w silniku i który steruje jego poszczególnymi elementami. Rozrząd zawsze składa się z takich elementów jak pasek rozrządu – czasem łańcuszek – kół pasowych, rolek napinających oraz napinaczy. Do czego jednak konkretnie służy ten mechanizm? Ogólnie rzecz biorąc, to rozrząd używany jest do sterowania układem zaworowym. Dzięki temu, że rozrząd połączony jest z wałem korbowym, jego ruch wprawia w działanie pasek, który porusza się na rolkach i napinaczach. Powoduje to, że pasek lub łańcuch wprawiają następnie w ruch wałki rozrządu, które naprzemiennie zamykają i otwierają zawory.

Co się stanie w chwili zerwania rozrządu?

Dlaczego jednak rozrząd jest tak ważny? Co się konkretnie wydarzy, jeśli pasek lub też łańcuch, w zależności co jest konkretnie stosowane, zerwie się, a tym samym rozrząd przestanie istnieć? Jak się okazuje, może to mieć prawdziwie katastrofalne konsekwencje dla całej jednostki napędowej.
W przypadku uszkodzenia rozrządu z powodu zerwania paska następuje desynchronizacja pracy zaworów i tłoków. Zamiast pracować w idealnej harmonii, elementy te zaczynają na siebie nachodzić, co prowadzi do kolizji pomiędzy nimi. Co się wtedy dzieje? Prawdziwa katastrofa, ponieważ może nastąpić wygięcie się zaworów, wyłamanie wałka rozrządu, czy też nawet powstanie dziury w tłokach, a w skrajnych przypadkach rozsadzenie całego bloku silnika. Jak można się więc łatwo domyślić, zerwanie się paska rozrządu to całkowite zniszczenie silnika, co wiązać się będzie albo z wielotysięcznym jego remontem, albo też w najgorszym przypadku z całkowitą ruiną silnika i koniecznością wymienienia go na nowy egzemplarz.

Jak sprawdzić kondycję rozrządu?

Zerwanie rozrządu to naprawdę nieprzyjemna sytuacja, która oznaczać może ogromne koszta. Często naprawienie takiego silnika znacznie przewyższa wartość całego samochodu, więc zaniedbanie tego elementu może się skończyć nawet na konieczności zezłomowania całego auta. Jak zatem widać, jest to element naprawdę niezwykle ważny, którego zwyczajnie nie można zaniedbać.
Wiele osób w takiej sytuacji zastanawia się nad tym, czy da się jakoś określić stan rozrządu i sprawdzić jego kondycję. Czy są być może jakieś objawy, które sugerować mogą, że jego żywotność zbliża się ku końcowi i bez względu na wszystko, powinno się z autem udać do warsztatu w celu wymiany całego rozrządu? Jak się okazuje, w przypadku paska rozrządu sytuacja jest dość trudna, ponieważ w trakcie jazdy nie daje on właściwie żadnych sygnałów, że coś się z nim może dziać niedobrego. To, co można jedynie zrobić, to sprawdzić go wizualnie i ocenić, czy nie jest poszarpany lub też nie ma widocznych na sobie innych uszkodzeń.
Inaczej jednak wygląda sprawa w przypadku łańcuszka rozrządu. On z kolei podczas długotrwałej jazdy będzie dawał znać swoją bardzo głośną pracą, że nadaje się do wymiany. Jeśli więc usłyszy się spod maski głośną pracę łańcuszka, lepiej nie zwlekać z jego wymianą.
Oprócz paska lub łańcuszka uszkodzeniu może ulec także łożysko. W przypadku tego elementu o końcu działania świadczyć będzie bardzo głośna praca. Zobacz także: https://gzm.org.pl/przeglad-samochodu-po-terminie/

Co ile wymiana rozrządu?

Jak zatem widać, awaria rozrządu może być prawdziwą katastrofą, jeśli chodzi o posiadane auto. Co więcej, nie da się tego elementu w żaden sposób ocenić podczas jazdy, w jakiej jest kondycji, jak ma to miejsce np. w przypadku hamulców. Co więc trzeba zrobić, aby mieć pewność, że rozrząd będzie pracował w odpowiedni sposób i nie będzie ryzyka jego uszkodzenia? Jak można się bez trudu domyślić, trzeba go okresowo wymieniać na nowy.
Niestety z rozrządem jest jeden problem – jest on bardzo drogi. Oczywiście cena zależy konkretnie od danego producenta auta, a nawet od jego modelu, lecz spokojnie można przyjąć, że sam sprzęt to wydatek około tysiąca złotych. Z racji tego, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować wiele elementów silnika, to zwykle warsztaty za taką wymianę biorą około 500 złotych. Jest to więc wydatek, który wiele osób zostawia na później, często w ogóle tego nie robiąc, jeśli planują sprzedać auto. To właśnie z tego powodu od razu po zakupie samochodu warto wymienić rozrząd, ponieważ nigdy nie wiadomo, jak jest on stary i w jakiej jest kondycji.
Przechodząc jednak do najważniejszego pytania, co ile wymienia się rozrząd w zwykłej, codziennej eksploatacji samochodu? Oczywiście wiele tu zależy od danego producenta auta. Co ile wymiana rozrządu benzyna i diesel? Jak się okazuje, przyjmuje się, że wymiana tego elementu powinna być wykonywana średnio co około 100 tysięcy przejechanych kilometrów. Oczywiście są na rynku silniki, które bez trudu na jednym rozrządzie pokonają nawet ponad 300 tysięcy, lecz ogromna większość powinna zostać wymieniona na nowy po 100 tysiącach. Jeśli jeździ się samochodem mało i przejechanie 100 tysięcy kilometrów zajmie wiele lat, to zaleca się, aby rozrząd bez względu na przebieg wymienić już po 5 latach użytkowania auta. Da to gwarancję, że nie będzie on stwarzał żadnego ryzyka.

Redakcja gzm.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *