Jeśli nasz pomysł na biznes nie wypalił lub mamy dość ryzyka związanego z prowadzeniem własnej działalności, to, o ile nie mamy zadłużenia, możemy ją zamknąć bez większego problemu. Obecnie zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej odbywa się nawet online, a decyzja zapada nawet do jednego dnia roboczego po wpłynięciu wniosku do CEIDG. Jak to zrobić, ile trwa procedura zamknięcia działalności i ile kosztuje?
Zamknięcie działalności gospodarczej – rozliczenia
Zamknięcie działalności to nie tylko wniosek składany do CEIDG, a konieczność dopełnienia wszystkich obowiązków finansowych. Rozliczenia, które musimy przygotować to:
Rozliczenie PIT, a więc podatku dochodowego. Jest to najprostszy podatek i nie trzeba do niego sporządzać remanentu likwidacyjnego. Naszym obowiązkiem jest jedynie sporządzenie pełnego wykazu majątku oraz odpowiedniej dokumentacji, która go przedstawia. Wykaz powinien zawierać:
– nazwy składników, daty ich zakupów i wartość początkową zakupu,
– spis kwoty wydatków, a więc kwota wydatków i koszty uzyskania przychodu,
– jeśli mamy do czynienia ze środkiem trwałym, to musimy dołączyć dodatkowy opis metody i sumy odpisów amortyzacji.
Rozliczenia VAT. Jeśli prowadziliśmy działalność VAT, to formalności będzie znacznie więcej. W tej sytuacji jesteśmy zobowiązani przygotować tak zwany spis z natury, a więc remanent opisujący stan naszej działalności na dzień jej zamknięcia. Spis ten polega na wykazaniu majątku firmy, a więc głównie wszystkich środków trwałych o wartości ponad 3500 zł.
Rozliczenie VAT, choć jest bardzo wymagającą czynnością, to może wykazać nadpłatę VAT, po którą będziemy mogli się zgłosić do urzędu skarbowego.
W przypadku działalności VAT potrzebne będzie również dodatkowe pismo do urzędu informujące o zaprzestaniu prowadzenia działalności uwzględniającej ten podatek.
Finalnie do zamknięcia działalności będzie nam potrzebna księga przychodów i rozchodów, która opisze dochód z naszej działalności po odjęciu spisu z natury. Taka księga wykaże konieczny do zapłaty podatek dochodowy, a więc sprawdzi, czy wszystko zostało poprawnie opłacone na czas.
Przy zamykaniu działalności należy pamiętać o zamknięciu i wyrejestrowaniu kasy fiskalnej. Natomiast nie trzeba przejmować się ubezpieczeniem ZUS, ponieważ poprawnie złożony wniosek do CEIDG powoduje zgłoszenie do ZUS o wyrejestrowaniu. Zobacz także: https://gzm.org.pl/najwazniejsze-informacje-o-dzialalnosci-gospodarczej/
Złożenie wniosku do CEIDG
Po przygotowaniu koniecznych dokumentów najważniejszym elementem jest złożenie wniosku do CEIDG. Taki wniosek może być złożony osobiście w urzędzie gminy lub danego miasta, wysłany poprzez formularz na stronie internetowej, lub nawet za pomocą pośrednika (co wiąże się z dodatkową opłatą w wysokości 17 zł).
Wniosek o zamknięcie działalności należy wnieść do 7 dni od trwałego zawieszenia prowadzenia działalności, a więc ostatniego dnia, gdy realnie świadczyliśmy usługi czy prowadziliśmy działalność innego typu. Złożenie takiego wniosku powoduje natychmiastowe zgłoszenie do urzędu skarbowego oraz wykreślenie nas z rejestru REGON.
Zamknięcie działalności gospodarczej online to zdecydowanie najlepszy wybór dla osób sprawnych informatycznie. Możliwość składania wniosków online pomoże nam uniknąć kolejek w urzędzie, a szczególnie w większych miastach, pozwoli zaoszczędzić dużo czasu i nerwów. Wniosek taki możemy złożyć za pomocą strony rządowej biznes.gov.pl, na którą możemy się zalogować naszym profilem zaufanym, a więc zwykle za pomocą naszego konta bankowego. Po zalogowaniu znajdziemy elektroniczny kreator wniosku, który musimy wypełnić i podpisać profilem zaufanym. Oznacza to, że w ogóle nie musimy wychodzić z domu, niczego drukować i wysyłać.
Jeśli jednak chcemy załatwić sprawę w sposób tradycyjny, to możemy udać się do urzędu miasta lub gminy. Taka forma skierowana jest głównie dla osób mających trudności informatyczne, a odbywa się na zasadzie uzupełniania wszystkich danych przez urzędnika, który zrobi to najpóźniej dzień po naszej wizycie. Taki wniosek możemy złożyć na cztery sposoby.
1. Wypełnienie formularza na stronie CEIDG, do którego nie potrzebujemy logowania, ani drukowania. Musimy jedynie poprawnie wypełnić formularz, a następnie zapamiętać kod, o który poprosi nas urzędnik na miejscu, a następnie go wydrukuje, da nam do podpisu i uzupełni nasze dane w systemie elektronicznym.
2. Udanie się do urzędu i poproszenie urzędnika o wniosek o zamknięcie działalności. Taki wniosek będziemy mogli złożyć na miejscu, a urzędnik uzupełni za nas dane w systemie. Oczywiście musimy mieć ze sobą dokumenty o spisie z natury, podatku VAT, o ile byliśmy jego płatnikiem czy księgę przychodów i rozchodów.
3. Istnieje możliwość wypełnienia wniosku telefonicznie z pomocą konsultanta. Jest to obok formularza online najwygodniejsza forma. Możemy to zrobić, dzwoniąc do Centrum Pomocy, na numer 801 055 088 lub 22 765 67 32 (dane ze strony gov.pl). Proces polega na wypełnianiu wniosku z konsultantem, a konkretnie na podawaniu odpowiedzi na pytania do wniosku, który wypełnia konsultant w naszym imieniu. Istnieje jeszcze opcja pomocy w drugą stronę, jednak wygodniejsza jest pierwsza możliwość. Po takiej rozmowie otrzymamy wiadomość SMS z kodem, który należy podać w urzędzie. Urzędnik, po podaniu kodu, wydrukuje odpowiedni wniosek, a my będziemy go musieli jedynie podpisać. Cała reszta odbędzie się jak w przypadku wizyty w urzędzie bez uprzednio złożonego wniosku, choć oczywiście zajmie o wiele mniej czasu.
4. Wniosek można również wypełnić, wydrukować i wysłać pocztą wraz z podpisem. Jest to o tyle trudne, że wniosek powinien zawierać własnoręczny podpis potwierdzony przez notariusza.
Usługa zamknięcia działalności jest całkowicie bezpłatna, a dodatkowe opłaty możemy ponieść tylko w przypadku składania dokumentów za pomocą pośrednika. Jest to jednak symboliczny koszt, bo wynosi 17 zł.
Po złożeniu poprawnego wniosku popartego pełną dokumentacją, który uzyska akceptacje w urzędzie, wykreślenie z CEIDG nastąpi najpóźniej do jednego dnia roboczego od wpłynięcia wniosku do CEIDG.
Jeśli, nawet po jakimś czasie, zdecydujemy się na wznowienie działalności, to możemy to zrobić za pomocą prostego wniosku o zmianę wpisu i działalność zostaje wznowiona, choć może się to wiązać z koniecznością dodatkowych formalności.