Jak zmieniło się pojmowanie męskości na przestrzeni dekad?

Na przestrzeni wieków, ale też ostatnich dekad pojmowanie męskości zmieniło się nieco. Mężczyzna ciągle jednak uchodzi za tego, którego powinna charakteryzować siła, zaradność. Kobiety niechętnie też ustępują mężczyznom miejsce w łazience, ale też nie zawsze muszą, bo faktem jest, że wiele osób dysponuje już wyspą łazienkową, zatem w tym przypadku gdy są dwie umywalki i dwa lustra kłótnie o to, kto spędza więcej czasu przed lustrem występują już rzadziej. W dzisiejszym wpisie postanowiliśmy przeanalizować jak zmieniło się pojmowanie męskości na przestrzeni dekad.

Czy za kryzys męskości odpowiedzialne są kobiety?

W socjologii w ostatnich latach zaczęto bardziej przyglądać się współczesnemu kryzysowi męskości. Czy związany jest on z dewaluacją tradycyjnej roli mężczyzny, a także jego ról społecznych. Kiedyś w procesie socjalizacji pewne cechy od razu przypisywane były chłopcom, a inne dziewczynkom. Obecnie już nie utrwala się stereotypów i stawia na bardziej otwarte podejście. Nie ma już ról typowo męskich czy typowo kobiecych odnoszących się do sfery domowej. Współczesny mężczyzna musi pogodzić się nie tylko z wejściem kobiet w męskie strefy aktywności, ale również z tym, że w jego tożsamości występują także elementy sfeminizowane. Coraz częściej mówi się bowiem o męskich problemach czy kompleksach i nie jest już to temat tabu. Wykorzystywane jest to też przez rynek konsumpcyjny, który utrwala męską pewność siebie rozumianą jako dbanie o swój wygląd i kreowanie wizerunku osoby podążającej za najnowszymi trendami. Mężczyzna nie musi być już zawsze silny, dominujący i racjonalny, ale jednak zawsze powinien do tego dążyć i wszelkie cuda techniki i dobra konsumpcyjne mają mu w tym pomóc.

Mężczyzna jako heros, rycerz i żołnierz, czyli o militarnej męskości

Mężczyzna będący archetypem herosa, żołnierza musiał odznaczać się odwagą, ale nie tylko. Ważna była też waleczność i odporność psychiczna. Lata wojen i konfliktów wykształciły taki model pojmowania mężczyzn. Mężczyzna musiał odznaczać się też honorem, zarówno w wojnie, jak i w życiu. Odpowiedzialność za rodzinę była czymś oczywistym, czego mężczyzna w typie żołnierza nigdy nie kwestionował. Sądzi się jednak, że takie postrzeganie męskości budowało z drugiej strony skorupę pod którą ukrywały się tłumione lęki i zahamowania. Nie bez przyczyny to właśnie żołnierzy, którzy uczeni są nieulegania emocjom, pragmatyzmu i racjonalizmu często pojawiają się problemy natury psychicznej i emocjonalnej. Niemożność okazywania słabości często dla wielu mężczyzn okazywała się pułapką. Ich okazywanie było i często również obecnie jest pojmowane jako bycie mężczyzną niepełnym czy niedoskonałym.

Self-made man, czyli samorozwój, pracowitość i ambicja w cenie

Mężczyzna przez lata był postrzegany jako obrońca domowego ogniska, a gdy trzeba także obrońca społeczności czy ojczyzny. W czasach powojennych, gdy nastąpił rozwój gospodarek kapitalistycznych, a w Polsce już w latach 90-tych i milenijnych męskość zaczęła być pojmowana przez pryzmat samorozwoju, pracowitości i ambicji. Zaradność już wcześniej była ceniona, ale teraz zaczęli być podziwiani mężczyźni, którzy przeszli drogę od przysłowiowego pucybuta do może nie milionera, ale dobrze radzącego sobie na polu zawodowym. Oczywiście taki mężczyzna musiał dbać przede wszystkim o swój rozwój intelektualny i poznawczy, ale nie bez znaczenia była także prezencja. Czasy kapitalizmu to początki mody na konkursy na stanowiska. Zatem self-made man zdawał sobie sprawę, że warto zainwestować w swój wygląd. Doszło to do momentu swoistego kultu młodości nawet w męskim wydaniu. Bo przecież mężczyzna musiał pokazać, że jest pełen energii i werwy na każdym polu.

Pojmowanie męskości przez pryzmat wyglądu – jak to się zmieniało?

Kwestie zmian w męskiej osobowości są bardzo istotne, ale sporo działo się również jeśli chodzi o pojmowanie męskości przez pryzmat wyglądu. Jak już wspomnieliśmy mężczyźni zaczęli coraz bardziej dbać o swój wygląd. Ich kosmetyczki przestały się składać z szarego mydła i wody kolońskiej i zaczęli sięgać nawet po kosmetyki do stylizacji brody. Przestała być ona synonimem menela i stała się atrybutem eleganckiego mężczyzny. Powstała też moda na różnorodne stylizacje brody (choć de facto nic nowego tu nie wymyślono bo dane rodzaje stylizacji zarostu istniały od dziesięcioleci, a niektóre zyskały też nazwy od słynnych właścicieli, jak choćby wąs ala Zorro czy Salvador Dali). Bardzo popularne stały się usługi barbera, który stał się niejako męską kosmetyczką, w końcu w salonie można wykonać choćby manicure i pedicure albo depilację. W byciu zadbanym nie ma nic złego i to dobrze, że mężczyźni zaczęli to zauważać. Jeśli myślisz o zapuszczaniu brody i zmianie stylu, to zdecydowanie zawczasu powinieneś zakupić odpowiednie preparaty. Kosmetyki do brody w ofercie sklepu Beardman.pl są naprawdę różnorodne i dopasujesz je do rodzaju i gęstości swojego zarostu. Męskość dziś znaczy świadomość siebie i umiejętność wykorzystania wszystkich swoich atutów, także jeżeli chodzi o wygląd.

Redakcja gzm.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.