Nasz profil na Facebooku Biuletyn Informacji Publicznej English Deutsch English English

Property Forum Katowice

Wciąż jesteśmy jednym z najatrakcyjniejszych miejsc dla inwestorów, ale musimy znaleźć nowy sposób na ich przyciągnięcie. Dobra infrastruktura i niezły poziom wykształcenia pracowników już nie wystarczą – mówili dziś uczestnicy konferencji „Property Forum”, poświęconej rynkowi nieruchomości komercyjnych. Choć ich zdaniem śląskie miasta nigdy nie będą drugim Krakowem, czy też Wrocławiem, to jednak mają szansę z nimi rywalizować o nowych inwestorów zwłaszcza na rynku budowy nowych biurowców.

Według najnowszych rankingów, województwo śląskie wciąż jest  drugim co do wielkości rynkiem pod względem powierzchni handlowych, magazynowych i logistycznych w Polsce.  Wciąż pojawia się tu sporo nowych inwestycji. Trochę gorzej wypadamy na rynku powierzchni biurowych.  Na razie Katowice wraz z pozostałymi miastami wyraźnie przegrywają tu rywalizację z Krakowem i Wrocławiem, ale wkrótce może się to zmienić. – Te dwa miasta mają już przesyt tego typu inwestycji. Poza tym Metropolia  Silesia jest konkurencyjna, bo obowiązują tu niższe  stawki czynszowe – przekonywała Monika Rajska-Wolińska ze spółki Colliers International.

Z danych przestawionych przez Piotra Wojaczka, prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wynika, że śląskie wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem inwestorów. W tym roku katowicka strefa przeprowadziła więcej przetargów niż w 2011 r. – Jestem przekonany, że następny rok, nie będzie gorszy od obecnego  – podkreślił Piotr Wojaczek. Z danych KSSE wynika, że firmy znajdujące się w strefie zainwestowały w sumie 20 mld złotych, tworząc 50 tysięcy miejsc pracy. Katowicka strefa po 16 latach działalności wciąż przyciąga inwestorów i …. samorządy. Wiele miast  jest zainteresowanych włączeniem ich terenów inwestycyjnych do katowickiej strefy. W ten sposób powstają : Park Zabrze, Park Tucznawa w  Dąbrowie Górniczej i Park  Częstochowa/. O utworzenie takiego parku na swoim terenie starają się również małe Świętochłowice.

Pytani o mocne i słabe strony województwa śląskiego, uczestnicy spotkania na pierwszym miejscu wymieniali infrastrukturę, wykształcenie oraz etos pracy. – Bezsprzecznie najmocniejszą stroną Katowic i pozostałych miast jest komunikacja. Pod tym względem Katowice są najlepiej rozwiniętym miastem w Polsce – uważa prezydent Katowic Piotr Uszok.  Po drugie Śląsk to etos pracy.  – Mieszkańców Śląska wyróżnia  większy szacunek do pracy i większa lojalność wobec pracodawcy.  I nie jest to moje zdanie, tylko inwestorów, którzy tu robią interesy – podkreślał prezydent Uszok.

Słabą stroną województwa śląskiego i całej Metropolii Silesia jest z kolei,  zdaniem prezydenta Katowic, zły wizerunek regionu. Wciąż pokutuje obraz Śląska, jako regionu, w którym nie da się żyć. – Choć w tym zakresie nasze miasta zrzeszone w Górnośląskim Związku Metropolitalnym robią dużo, by zmienić ten wizerunek, to jednak wciąż mamy tu jeszcze sporo  do zrobienia – uważa prezydent Uszok.

Tymczasem zdaniem przewodniczącego GZM nasze atuty, powoli przestają być atutami.  – Rozbudowa sieci autostrad w Polsce powoduje, że coraz więcej regionów zyskuje świetną komunikacje i infrastrukturę – zauważył Prezydent Dawid Kostempski.  Niestety demografia jest dla nas niekorzystna. W ciągu 6 lat liczba osób mieszkających w miastach Metropolii Silesia zmniejszyła się o 110 tysięcy. Następne lata niestety nie zapowiadają się lepiej. Z rządowych analiz wynika, że w 2030 roku w Śląskiem może mieszkać o 800 tysięcy osób mniej. – Niestety brakuje nam dobrej przestrzeni i dobrych warunków do życia. One mogłyby zatrzymać emigrację młodych ze Śląska- podkreślał prezydent Kostempski. W podobnym tonie wypowiadał się Leszek Lerch z Ernst & Young. – Powinniśmy zatrzymać tu młodych ludzi. Powinniśmy o nich zadbać i zapewnić im nie tylko dobrą pracę w przemyśle, ale i dobre warunki do życia – stwierdził Lerch.

Uczestnicy konferencji pytani, co zrobić by jeszcze bardziej uatrakcyjnić śląski rynek, byli zgodni, że siłą regionu może być wspólne działanie miast Metropolii Silesia. – To jest bardzo ważne, ponieważ na Śląsku nie ma jednego ośrodka, który stanowiłby wyraźne centrum – przekonywał Leszek Lerch. Na konferencji bardzo dobrze oceniono działania GZM w zakresie promocji terenów inwestycyjnych miast Metropolii Silesia. W tym roku na największych targach inwestycyjnych w Europie – Expo Real 2012 zaprezentowano zintegrowaną ofertę inwestycyjną składającą się z 97 ofert  miast Metropolii Silesia.

Metropolia Silesia wraz z Polskim Towarzystwem Wspierania Przedsiębiorczości była jednym z organizatorów dzisiejszej konferencji Property Forum Katowice.

© Metropolia "Silesia" 2014

(32)2530425biuro@gzm.org.pl

40-053 Katowice, ul. Barbary 21a